Näkymätön Lapsi
Eräs kynäilijä kertoi osallistuneensa lapsensa kanssa hiljattain Muumi-tapahtumaan. Tilaisuudessa oli kysytty yleisöltä, kuka muuttui näkymättömäksi, kun kukaan ei nähnyt häntä. Ninni, Muumilaakson näkymätön lapsi muuttui läpinäkyväksi tätinsä kylmän ja ironisen kohtelun seurauksena. Kysymyksen jälkeen pieni käsi oli noussut salissa ja vastaus kajahtanut: "Jumala!".
Tuo nuori filosofi siis esitti näkemyksen, jonka mukaan epähuomiomme ja kylmyytemme voisi saada aikaan Jumalan näkymättömyyden, ei päinvastoin. Asenteemme ja toimintamme Jumalaa kohtaan eivät johtuisi niinkään Jumalan näkymättömyydestä, vaan jopa viestittäisivät, ettemme edes toivo Hänen näkyvyyttään.
Joissakin elämämme tilanteissa tai aikoina Jumala saattaa itse vetäytyä näkymättömäksi. Siitäkin huolimatta, että Hän saattaisi haluta toimia toisin. Jeesushan ilmoitti ennen kuolemaansa: "Te ette näe minua, ennen kuin sanotte: "Siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran Nimessä!".
Viesti on syvällinen. "Siunattu olkoon Hän, joka tulee" voidaan kääntää myös sanalla "Tervetuloa!". Jälkimmäisessä merkityksessä se on nykyisin heprean yleiskielen pääasiallisessa käytössä. Jeesus haluaa tuntea itsensä tervetulleeksi. Tämä puolestaan avaa portit Hänen avulleen elämässämme.
Jumala haluaa olla meille konkreettinen, näkyvä. Yksi Vanhan Testamentin merkittävistä tulevan Messiaan kuvauksista on "Nezer". Se - tai pikemminkin Hänet - käännetään usein sanoilla Verso, Vesa tai Virpi: pieni alku, joka lähtee pimeydessä itävästä siemenestä. Se kasvaa pikku hiljaa, puhkaisten lopulta maan, ilmestyen ihmisten ilmoille. "Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen Verso, kuin Vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet." Näin Jesaja n. 700 eKr. Jouluna Messias saapui meidän näköetäisyydellemme. Ihmisen Poika saapui Versona. "Hänet havaittiin olennoltaan sellaiseksi kuin ihminen", kuten Uusi testamentti toteaa.
Versoa voidaan koskettaa, se voidaan jopa kuulla, jos ollaan hiljaa. "Hän ei huuda eikä melua", mutta haluaa tulla huomatuksi, tervetulleeksi arjen päätöksiä tehdessä. Muuten Hän voi tulla niin näkymättömäksi, että joulunakin vain kulkuset kilisevät, kuten näkymättömän lapsen vaatteissa.
Nezer on myös sanajuuri termeille Nasaret, Jeesus Nasaretilainen, ja tuon Henkilön pienille versoille, joista käytetään tänäänkin nimeä "nozrim" (kristityt).
Kuluneina viikkoina julkista keskustelua on herättänyt juuri muodon ja näkyvyyden merkitys identiteettiin. Yli 67 000 nimeä kerännyttä Omantunnonvapaus -kansalaisaloitetta on käsitelty niin maallisessa kuin kristillisessäkin mediassa.
Aloitteen mukaan hoitohenkilökunnan jäsenellä tulisi olla omantunnonvapaus olla osallistumatta lapsen elämän päättämiseen raskaudenkeskeytystilanteessa. Eräs kansalaisaloitetta vastustanut perusteli kantaansa näin: "ensin on zygootti, sitten on embryo, sitten sikiö, ja sitten lapsi". Identiteetti ihmisenä alkaisi toiseksi viimeisestä tai viimeisestä.
Jeesus ilmoittaa olevansa sekä "ensimmäinen että viimeinen". Näkymätön näkyvä. Juutalaisuuden yksi arvostetuimmista rabbeista, rabbi David Kimchi, kutsui Messiasta mm. arvonimellä "Vesa, Daavidin Poika". Adventin aika sitoo itseensä molemmat termit. Jälkimmäinen rukouksen ja tervetulotoivotuksen muodossa:
"Hoosianna - pelasta meidät, Daavidin
Poika! Kiitetty olkoon Hän!
Kiitetty Daavidin Poika, joka tulee
Herran Nimeen!"
"Joska se jokapäivä pruukattaisiin,
että Bibliast jotaki luettaisiin,
yöluguis ja huomenveisuis,
niin paremmin Jumalan edessä seisois."
Mikael
Agricola (1510 - 1557): Davidin Psalttari